Introducere
Începusem, în articolul anterior - Websiteurile în lumina reflectoarelor – să expunem motivele pentru care, de multe ori, apar probleme de comunicare între beneficiarul unui website și persoana sau persoanele care se ocupă de crearea site-ului web. Spuneam că unul dintre motivele principale este imposibilitatea găsirii unui limbaj comun, prin prisma necunoașterii terminologiei specifice folosite în domeniul web. În intenția de a mai atenua această problemă, am încercat să explicăm cl mai des întâlniți termeni specifici folosiți la crearea site-urilor web.
Termeni utilizați în crearea websiteurilor
Fară a avea pretenția de a acoperi toată terminologia specifică domeniului sau aceea de a acoperi exhaustiv termenii prezentați, vă propunem, mai jos, câteva exemple:
Browser
Program de calculator (software) specializat în preluarea și afișarea informațiilor din cadrul site-urilor web. Pe scurt este programul de calculator pe care citiți acest articol, care se numește BrowserDetect
Un browser web preia, interpretează și afișează pagini web. Fiind un program software, și unul încă destul de complex, el are extrem de multe funcționalități, cele mai multe fiind automate, iar controlul lor necesită cunoștințe relativ avansate.
Printre cel mai des utilizate browser-e web se numără: Chrome (Google), Firefox (Mozilla), Safari (Apple), Opera (Opera Software), însă lista este extrem de lungă, existând o foarte mare varietate de browsere web disponibile, vasta lor majoritate fiind oferite gratuit de către producătorii lor.
Cross-browser și Cross-platform
Veți întâlni destul de des acești doi termeni utilizați în special de către cei care crează siteuri web sau în comunicările de marketing pentru ofertele de creare site.
Aceste expresii conțin, ambele, cuvântul „cross”, care, în acest context, se referă la „tot” sau “toate”.
Astfel, “cross-browser” se referă la „toate browserele”, iar “cross-platform”, la “toate platformele”.
Așa cum am arătat mai sus, există o foarte mare varietate de browsere web pe piață și, deși toate fac același lucru, pot exista mici diferențe de interpretare a paginilor web de la un browser la altul, diferențe vizibile în felul în care sunt afișate paginile web pe un browser sau altul. Termenul de „cross-browser” înseamnă că, la crearea site-ului, webdeveloperul va ține cont de aceste diferențe, astfel încât să le minimizeze, iar site-ul dvs. să arate la fel pe „toate browserele”.
Similar, “cross-platform” se referă la direfențele care apar de la o platformă sau alta. Platformele sunt sistemele de operare pe care rulează browserele, iar cel mai des întâlnitesisteme de operare sunt Windows (Microsoft), Mac OS si iOS (Apple), Linux (Unix), Android (Google), HarmonyOS (Huawei) etc. Termenul de „cross-platform” înseamnă că, la crearea site-ului, webdeveloperul va ține cont de diferențele care țin de fiecare platformă, astfel încât să le minimizeze, iar site-ul dvs. să arate la fel pe „toate platformele”.
Server
Termenul de server este des întâlnit în industria IT și des utilizat de webdeveloperii care se ocupă cu crearea de websiteuri. El poate avea două conotații: una care implică un program software și una care implică un echipament hardware.
În ambele cazuri, termenul de server, se referă la ceva care „servește” atunci când primește cereri.
Termenul de server software se folosește atunci când se face referire la servere web, care servesc pagini web, la servere de email care primesc și trimi emailuri, la servere de FTP, care primesc si executa cereri pe protocolul de transfer de fișiere (File Transfer Protocol) și multe alte asemenea programe, care (de)servesc cereri primite.
Termenul de server hardware se referă la un echipament fizic, un calculator conectat la Internet, similar calculatorului dvs. personal, însă cu capabilități mult crescute, pe care există instalate unul sau mai multe servere de tip software.
Client
Termenul de client este folosit în corelare cu cel explicat anterior, cel de server. Serverul servește cererile primite de la un client. Dacă vorbim de server web (Apache, Nginx, IIS etc), atunci clientul care trimite astfel de cereri este, în 99% din cazuri, un browser web, precum Google Chrome. Dacă este vorba despre un server de email, atunci clientul de email este, în 99% din cazuri, un program de tip Outlook (Windows Mail, Outlook Express, Mozilla Thunderbird etc), care permite gestionarea contului de email.
Clientul este cel care formulează cererile, iar serverul este cel care le primește, le prelucrează și trimite un răspuns înapoi către client, care, la rândul lui prelucrează răspunsul primit și afișează utilizatorului informația solicitată.
Cache (cheș)
Veți întâlni destul de des acest termen de „cache”, iar el se referă la o arhivă de răspunsuri primită anterior de un client de la un server.
Pentru a micșora timpul în care un client trimite o cerere, serverul o primește, o procesează și trimite un răspuns, iar clientul procesează răspunsul primit, unele programe de tip client salvează local răspunsul primit deja pentru ca, dacă pe viitor, are nevoie de același răspuns, să îl încarce rapid din arhiva locală, denumită și cache, fără a mai fi nevoie de o comunicare prin Internet cu serverul și care, în sine, este mare consumatoare de timp.
Cu alte cuvinte, cache-ul este ca o fotografie. El reține cum a fost o informație în trecut, pentru ca, dacă pe viitor va fi nevoie de aceeași informație, să o redea rapid clientului fără a mai fi nevoie de a trimite o cerere către server.
Evident, cu timpul, informațiile din arhivele cache „îmbătrânesc” și devin învechite și neactuale, motiv pentru care, fiecare sistem de tip cache are un timp de reîmprospătare a informațiilor stocate. Dacă informația solicitată este stocată de prea multă vreme în cache, acesta o șterge și va reține un răspuns proaspăt primit de la server.
Veți auzi des afirmația cum că „trebuie șters cache-ul”. Acest lucru însemnă că trebuie golită arhiva cache a clientului - de cele mai multe ori, un browser web – pentru a nu mai utiliza informațiile deja stocate în acea arhivă și pentru a forța clientul – browser-ul – de a face o cerere nouă către server și a primi un răspuns nou, actualizat.
Concluzii
Sunt extrem de mulți termeni specifici industriei IT, așa cum explicam și în prima parte a acestui articol, și a pretinde că îi putem explica pe toți sau că îi putem explica complet ar fi o „fandare” cam forțată, însă sperăm că putem să aducem puțină lumină asupra lor, pentru cei nefamiliarizați cu domeniul creării site-urilor web, astfel încât atunci când îi vor întâlni, vor avea cel puțin o vagă idee la ce se referă acei termeni.