Context
Odată cu declararea
stării de urgență de către autorități, pentru limitarea
răspândirii infecțiilor cu noul coronavirus, libera circulație a
populației a fost mult restricționată și marea majoritate a
magazinelor a trebuit să-și închidă temporar porțile.
Astfel,
foarte multi oameni s-au văzut privați de posibilitatea de a intra
într-un magazin pentru a vedea, încerca și cumpara produsele pe
care și le doreau sau de care aveau vevoie. Similar, foarte mulți
proprietari de magazine s-au văzut obligați să pună lacătul pe
ușă și să aștepte ziua în care clienții le vor călca iarăși
pragul.
Nevoia de magazine online
Ca urmare a faptului că oamenii s-au văzut mai mult sau mai puțin consemnați la domiciliu, prima și ce mai la îndemână soluție de evadare a fost navigarea pe Internet.
Dat fiind faptul că România se află pe locurile fruntașe îm lume la capitolul viteză de Internet, evadarea românilor în spațiul online a fost un fenomen de masă.
Lasănd la o parte
faptul că majoritatea covârșitoare a traficului a fost
direcționată către rețelele sociale și rețelele de „video on
demand”, oamenii s-au văzutnevoiți să-și facă aproape toate
cumpărăturile online, prin intermediul platformelor de comerț
electronic, sau e-commerce.
Astfel, cererea de produse și
servicii prin intermediul Internetului a crescut cu peste 80% (în
vreme ce comerțul clasic a înregistrat scăderi chiar și peste
90%).
De la articole de îmbrăcăminte, produse IT și
electrocasnice, la alimente și articole de primă necesitate,
oamenii au început să intre în magazinele online pentru a-și face
cumpărăturile.
Pe cealaltă parte,
proprietarii de magazine clasice și-au văzut puse în pericol
afacerile și tot ce au contruit de-a lungul timpului. Costurile de
întreținere a afacerii s-au menținut aproximativ la aceleași
valori, în vreme ce, în unele cazuri, veniturile din vânzări au
scăzut chiar și la zero.
Din acest motiv, dar și datorită
creșterii cererii de produse prin Internet, multe afaceri s-au
reorientat către mediul online, creându-și
propriile magazine online sau plasând
produsele în platforme de e-commerce consacrate.
Sfaturi pentru noii proprietari de magazine online
Evident, pentru foarte mulți proprietari de magazine, trecerea de la comerțul clasic la cel online nu a fost ușoară. Deși întreținerea unui magazin online poate fi mult mai simplă decât întreținerea unui magazin clasic, lipsa de pregătire înaintea trecerii pe magazin online a îngreunat procesul pentru foarte mulți.
Spre exemplu, deși
prezentarea unui produs într-un magazin online este destul de
simplă, trebuind completate câteva informații minimale despre
produs, mulți proprietari de magazine online s-au lovit de problema
imaginilor de prezentare a produsului. Dacă într-un magazin clasic,
prezentarea produsului se face prin simpla plasare a lui pe raft,
prezentarea unui produs într-un magazin online presupune prezența a
cel puțin unei imagini a produsului.
Mulți s-ar putea gândi că
folosirea camerei foto a unui smartphone ar putea fi suficientă, și
așa ar fi, dacă ar exista și o pregătire a scenei în care se
prezintă produsul, a luminii și a difuziei. Dar, de cele mai multe
ori, imaginile produselor captate cu telefonul mobil sunt simple poze
ale produsului, fără nicio pregătire în prealabil, acest lucru
rezultând în imagini slabe care, în loc să facă potențialul
client să cumpere acel produs, îl determină să caute în alt
magazin online același produs.
Toată lumea a auzit zicala „O imagine face cât o mie de cuvinte”, iar aceasta este prefect aplicabilă magazinelor online. Clienții tind să aibă mai multă încredere într-un magazin online care prezintă produsele prin imagini de calitate, îngrijit realizate și prelucrate, puse în context șamd. De asemenea, clienții apreciază mai mult magazinele online care prezintă mai mult de o singură imagine pentru un produs, majoritatea magazinelor online permițând adăugarea mai multor imagini de prezentare pentru un produs.
O altă problemă de care se lovesc foarte mulți noi proprietari de magazine online este structura de categorii de produse și aici se disting două grupe: cei care nu știu cum o să arate structura lor de categorii și cei care știu.
Cei din prima grupă vor ajunge să arunce într-una sau două categorii de produse toate produsele pe care le scot la vânzare, rezultând un amalgam de produse care nu pot fi ordonate sau sortate și, pe ansamblu, un catalog de produse încâlcit care dă impresia de dezordine.
De cealaltă parte sunt cei care știu exact cum vor să aibă structura de categorii din noul lor magazin online și, incitați poate, de faptul ca magzinul permite adăugarea oricâtor categorii și subcategorii de rpoduse doresc, încep prin a construi o structură complexă a catalogului de produse, înainte de a avea toate produsele adăugate sau, măcar disponibile. În acest mod se construiește și se lansează public un magazin cu multe categorii goale, fără niciun produs adăugat, ceea ce respinge potențialii clienți, lasând impresia unui magazin neterminat, echivalentul unui magazin clasic plin de rafturi, dar goale.
Recomandăm lansarea magazinului cu minimum de categorii care au produse adăugate și completarea, pe parcurs, a catalogului cu noi categorii, subcategorii și, evident, produse. În acest fel, clienții nu vor avea impresia unui magazin neterminat, ci a unuia în continuă expansiune, ceea ce poate întări încrederea clienților în a cumpăra din magazinul dvs. online.
Un factor foarte important în decizia de cumpărare a unui client este cel al părerilor celor care au mai cumpărat, în trecut, același produs pe care ei intenționează să-l achiziționeze. Un sisrem de recenzii (reviews) bine pus la punct și întreținut în permanență poate face diferența între eșec și succes. Încercați în permanență să mențineți clienții mulțumiți și încercați să obțineți unreview pozitiv din partea fiecărui client pe care-l considerați mulțumit.
Concluzii
Sunt o sumedenie de factori care pot înclina balanța pentru un magazin online nou creat înspre succes, și mulți dintre ei sunt ignorați de proprietarii de magazine online, ori din necunoaștere, ori din dezinteres, lucru care se poate dovedi păgubos, pe termen lung.
Faceți uz de sistemul de reduceri și oferte speciale din cadrul magazinului dvs. online, întrucât majoritatea platformelor de e-commerce moderne oferă această facilitate. Promovați fiecare ofertă specială în zona de maxim interes a potențialilor clienți pentru produsele aflate la ofertă.
Deși poate reprezenta o cheltuială în plus, și o relație contractuală nefavorabilă cu o bancă sau un procesator de plăți, faceți tot posibilul să oferiți clienților posibilitatea de a plăti online produsele comandate. Oferiți metode alternative de plată și de transport a produselor către client. Oferiți clienților posibilitate de a cumpăra produsele în rate.
Nu ignorați faptul că mediul online vă poate oferi o foarte exactă imagine asupra clienților dvs. Folosiți unelte de marketing și remarketing. Urmăriți coșurile de cumpărături abandonate și oferiți bonusuri pentru finalizarea comenzii și, de asemenea, bonusuri pentru depășirea unor praguri valorice ale totalului comenzii. În acest fel vă veți asigura că maximizați numărul vânzărilor și, implicit, rulajul, și minimizați pierderile.
Magazinele online bazate pe platforme de e-commerce moderne oferă o foarte mare varietate de unelte și facilități și este normal să nu le cunoașteți pe toate de la început, însă faceți tot posibilul ca, într-un timp cât mai scurt, să stăpâniți majoritatea facilităților pe care noul dvs. magazin online vi le oferă. Nu vă puteți culca pe o ureche, zicând că odată pornit, magazinul online va merge de la sine. Este adevărat că multe procese din cadrul magazinelor online pot fi automatizate, însă, în cele din urmă, factorul uman, din spatele oricărui magazin online face diferența.