Argument
Crearea unui website este un lucru relativ simplu pentru profesionist și, în același timp, dificil de înțeles pentru cei din afara domeniului. Pare un truism, dar trebuie scris negru pe alb, deoarece părerile par a fi împărțite.
Vom începe acest articol prin a spune clar că fiecare agenție de web design are propriile ei proceduri de lucru cu clienții și că acestea este posibil să nu coincidă cu cele prezentate mai jos. Echipa websiteuri.ro vă oferă servicii profesionale de creare website, precum și creare magazin online și, pentru fiecare dintre acestea, există o procedură de lucru pe care încercăm să o urmăm împreună cu beneficiarul website-ului nou creat.
În cele ce urmează ne vom referi exclusiv la procedurile referitoare la crearea unui website de prezentare, pentru crearea de magazine online sau pentru website-uri complexe existând proceduri diferite de organizare și comunicare cu beneficiarul.
Beneficiarul controlează crearea website-ului
Aici, la websiteuri.ro, ne place să ne lăudăm cu faptul că „beneficiarul este în control” și acest lucru nu este departe de adevăr, atâta vreme cât interacțiunea beneficiarului cu echipa care se ocupă de crearea website-ului nu riscă să devină păguboasă pentru oricare dintre părți.
Atunci când procedurile de lucru sunt aplicate în integralitate și, la finalul procesului, fiecare dintre părți este mulțumită de rezultat, se cheamă o colaborare optimă și, de cele mai multe ori, ideală.
Evident, nu ne vom referi la situațiile ideale, ci la acele situații care pot face procesul de creare a unui website dificil, atât pentru web designer, cât și pentru beneficiar.
Cele mai multe situații de natură să încetinească sau chiar să oprească procesul de creare a unui website provin tocmai din motto-ul enunțat mai sus, „beneficiarul este în control”, dintr-o înțelegere defectuoasă a acestuia. Evident, poți fi în control, atâta vreme cât ai idee despre ceea ce controlezi. Dacă încerci să obți un website, poți controla produsul final pe parcursul procesului de creare a websiteului, însă, fără cunoștințe de specialitate, este greu să controlezi procesele interne care concură la obținerea rezultatului final. Cu alte cuvinte, dacă ai apelat la profesioniști pentru a-ți atinge un scop, lasă-i să-și facă treaba așa cum știu ei mai bine, fără a interveni în fiecare proces decizional, ci doar controlând rezultatul final. Să explic...
Crearea de websiteuri e pentru creatorii de websiteuri
Un website este, în esență, ceva mai mult de imaginile grafice pe care le vedem la accesarea paginilor acestuia printr-un browser. Un website are o structură de fișiere, precum și o structură a paginilor din care este compus, adaptate nevoilor și cerințelor fiecărui client în parte. Este adevărat, că, de cele mai multe ori, se merge pe structuri deja create, care au fost testate în prealabil, dar există suficiente cazuri în care acestea trebuie adaptate unor cerințe particulare.
Toată lumea este familiarizată cu zicala „să reinventezi roata” sau “să reinventezi apa caldă”, iar acestea sunt aplicabile și în domeniul web. De cele mai multe ori se merge pe utilizarea unor șabloane de website deja create de graficieni și web designeri specializați pe astfel de activități. Fie că apelați la o agenție de web development sau la servicii gratuite, online, de creare de website-uri, veți observa că, în majoritatea cazurilor, vi se prezintă un set de șabloane de website pe care să începeți construirea webssite-ului dvs. Acesta una dintre pârghiile prin care dvs., ca beneficiar al websiteului, puteți controla rezultatul final, și anume că, alegând șablonul pe baza căruia va fi contruit website-ul, decideți o mare parte dintre elementele pe care le va cuprinde website-ul dvs.
Dacă ați fost de acord cu alegerea unui șablon, înseamnă că acceptați elementele prezente în acel șablon, ele fiind plasate acolo de graficianul sau web designerul care a creat șablonul, adică de către un profesionist. Dacă veți începe să tăiați în carne vie din șablonul ales, înlocuind funcționalități deja incluse cu altele văzute de dvs. pe Internet, sau ștergând elemente grafice sau de conținut în care nu aveți ce plasa sau nu le doriți, este de așteptat ca rezultatul final să nu fie tocmai pe placul dvs.
Ștergerea de elemente de conținut este cea mai des întâlnită cerință de către noi și, de fiecare dată, atragem atenția clientului că, ștergând elemente deja prezente în șablon, rezultatul final nu va mai corespunde, evident, șablonului inițial. Încercăm, de fiecare dată, să sugerăm beneficiarului, să păstreze cât mai multe elemente iniale ale șablonului ales, deoarece acela este cel care i-a plăcut și i-a atras atenția, iar, ștergând elemente grafice sau de conținut, nu va face altceva decât să sărăcească websiteul final de acele lucruri care au atrat privirea de la bun început. Este bine ca, dacă șablonul website-ului conține o casetă de conținut, să nu o ștergem doar pentru că nu avem ce texte să plasăm în ea, ci să încercăm să găsim un conținut adecvat acelei casete, astfel încât ea să poată fi păstrată în website-ul nou creat.
O altă problemă este atunci când se păstrează elementele de conținut din șablon, însă atunci când se înlocuiește textul sau imaginea inițială, cu unele specifice website-ului clientului, acestea nu corespund ca dimensiuni celor din șablon. Pentru exemplu, dacă șablonul conține un titlu format din trei cuvinte, iar titlul dorit de client este format din zece cuvinte, este evident ca titlul respectiv nu va mai încăpeaîn zona alocată de designer și se va întinde pe o suprafață mai mare, sau va fi rupt în două sau trei rânduri de text, ceea ce va duce, în final, la o imagine de ansamblu neîngrijită a paginii web rezultate. Același lucru se întâmplă și cu imaginile. Dacă designerul a prevăzut o zonă cu o imagine înaltă, iar clientul dorește înlocuirea ei cu una mai mult lată decât înaltă, atunci, iarăși, aspectul de ansamblu al paginii va avea de suferit.
Textele și imaginile, precum și celelalte materiale pe care le furnizați celui care crează website-ul dvs., sunt, la rândul lor, elemente prin care controlați rezultatul final al procesului de creare a websiteului.
Încercați să furnizați texte și imagini apropiate ca dimensiuni de cele prezentate în șablon și, în acest caz, veți observa că tot ceea ce v-a plăcut atunci când ați ales șablonul website-ului, se regăsește în website-ul nou creat.
Dacă șablonul website-ului ales de dvs. conține un carusel de imagini cu minimum 4 imagini, nu furnizați doar trei, ci încercați să oferiți celui care crează websiteul un minimum de patru imagini.
Daca șablonul ales de dvs. conține un slideshow cu texte promoționale pe fiecare slide, încercați să găsiți texte aplicabile pentru fiecare slide al website-ului dvs. De asemenea, dacă observați că slide-urile ar trebui să conțină imagini foarte late, cu un raport lățime – înălțime foarte mare, încercați să oferiți imagini asemănătoare ca și proporție, si nu imagini de tip „portrait”.
Concluzii
Beneficiarul controlează crearea website-ului său, însă, la fel de bine poate să compromită ireversibil rezultatul final prin cerințe care să nu facă altceva decât să scadă gradual calitatea websiteului nou creat. Este adevărat că toată această activitate se desfășoară „pe banii beneficiarului” și poate tocmai din acest motiv, ar trebui ca nu toate deciziile să fie luate de catre acesta, ci de către profesioniștii pe care i-a angajat pentru crearea website-ului său.